Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gyógypedagógia fogalma

 A gyógypedagógia interdiszciplináris tudomány- tudományok közti tudomány. Kapcsolatban van a pathológiával, szociológiával, pszichológiával és az orvostudománnyal. (később részletesebben)  Külön pedagógia - speciál pedagógia.

A gyógypedagógia fogalma a 19. és 20. század fordulóján terjedt el Európában, elsősorban német nyelvterületen (Heilpa..dagogik).Magyarországon az 1880-as években találkozunk először a gyp. fogalmával, Frim Jakab honosítja meg, elsősorban az értelmi fogyatékosokra vonatkoztatva.

Ma a gyp. interdiszciplináris embertudomány (össztudomány), a gyógypedagógiai segítséget igénylő személyek és a rájuk irányuló komplex megismerés, fejlesztés, nevelés, terápia, képzés, kísérés, rehabilitáció tudománya.

Életkori megkötés nélkül azokról a személyekről van szó, akik optimális életminőségük, rehabilitációjuk, integrációjuk eléréséhez gyógypedagógiai segítséget, gyógyító nevelői hatásokat (is) igényelnek.

 

Szűkebb értelemben a fogyatékos személyek nevelésével és oktatásával foglalkozik.

A WHO értelmezése szerint a fogyatékosság egymásra épülő folyamat, betegség vagy valamilyen rendellenesség után fellépő

            következmény- károsodás sérülés

            további következmény- fogyatékosság

            még további következmény- akadályozottság/rokkantság.

    A károsodás/sérülés a biológiai működés valamilyen zavara, a testalkat és a megjelenés, a szervek vagy szervrendszerek funkciójának bármilyen eredetű, szervi szinten jelentkező zavara, például fejlődési rendellenességből eredő vagy amputáció miatti végtaghiány, öröklött halláshiány, betegségből eredő korlátozott légzésfunkció.

    A fogyatékosság a károsodás következményét tükrözi, a személy szintjén jelentkező, speciálisan emberi funkciózavar, például az érzékszervi, az értelmi, a mozgás-, a beszéd-, a viselkedésfunkciókban jelentkező zavar.

    Az akadályozottság vagy rokkantság a károsodást és a fogyatékosságot tükrözi,az adott személy által megélt hátrányt, az embernek mint társadalmi lénynek a szociális szerepekben bekövetkezett zavara, amely a személynek a környezetével való interakcióját, környezethez való alkalmazkodását akadályozza.

 

A gyógypedagógia tágabb értelemben különböző tudományokkal van kapcsolatban:

Gyógypedagógiai antropologia: fogyatékosok embertani oldalával foglalkozik

Gyógypedagógiai pszichológia: fogyatékos személyek vizsgálata.

Gyógypedagógiai patofizilógia: kórtan: speciális humánbiológiai diszciplína.

Gyógypedagógiai andragógia: gyógypedagógiai megsegítés, szabadidős tevékenységek.

Gyógypedagógiai szociológia: népesség összetételét, számarányát, életútját befolyásoló társadalmi folyamatok vizsgálatával foglalkozik.